Headerbild

JSM Gällivare 2023

2023-03-12 i Allmänt

Under veckan har Tunajuniorerna tävlat på ett kyligt och soligt Hellnerstadion. Temperaturerna har varit ner mot -25°C på nätterna vilket skapade ett riktigt ”gnirkföre”, kärvt som det var. Klubben representerades av Jakob Carlsson, Axel Eriksson, Helmer Jöhnemark och Frank Krouwel.

Fyra tävlingar avgjordes med blandade resultat för juniorerna, 15/20km masstart (F), sprint (F), 10km distans (K) och 3x5km stafett (K).

Axels resultat var de som stack ut mest med en 8:e plats på sprinten och en 14:e plats på distansen. ”Jag gillar Norrland och ser redan fram emot Boden om två veckor!” -Axel Eriksson

Jakob såg bra ut under veckan men hade tyvärr för mycket stolpe ut för önskade resultat. Han säger efter två fall och ett skidtapp, ”Ser fram emot Boden med fastskruvade bindningar.”

Helmer hade en tuffare vecka fysiskt och skidskytt som han mest är lyckades han som väntat bättre på fristilsloppen och sämre på de klassiska distanserna. ”Är besviken med resultaten och formen men det var kul att spela xbox.” -Helmer Jöhnemark

I den avslutande stafetten åkte Jakob förstasträckan, Axel andra och Frank det sista varvet. IFK Mora vann och Tunalaget hade länge häng på Falu IK för att sedan sluta på en 15:e placering som de är nöjda med. Vallachef Per Carlsson är nöjd med materialet och uttrycker det, ”minimal insats, maximal utdelning.”

Sammanfattningsvis har klubben haft en bra tid i norr, och vi har lärt oss att t.ex. tiga mot juryn, egengjord rödbetsjuice blir segt av lång tid i kylen samt att smärtgränsen, den skiter vi i!

/Tunajunisarna

Adress

Stora Tuna IK SK - Skidor c/o Tomas Löfgren, Brask Jans väg 5 78456 Borlänge

Tel: 070-368 82 17 E-post: storatunaiksk@gmail.com